Linie lotnicze wprowadzają tablety dla pilotów

United i Continental Airlines oraz Alaska Airlines chcą wyposażyć swoich pilotów w tablety, aby zredukować ilość papierowej dokumentacji koniecznej przy każdym locie. Tablety chcą także wprowadzić linie europejskie – poinformowała TV CNN. United i Continental Airlines chcą przydzielić swoim 11 tys. pilotów i drugich pilotów stanowiących załogi maszyn rejsowych i cargo linii specjalnie skonfigurowane tablety iPad. Mają one zastąpić około 17 kg dokumentacji papierowej, koniecznej przy lotach maszyny. Są to instrukcje poszczególnych agregatów i podzespołów, instrukcje techniczne, książki lotu, dokumentacje tras oraz prognozy. United Airlines rozpoczął już instalowanie tabletów i chce zakończyć proces do końca tego roku, Continental prawdopodobnie zakończy instalację w początkowych miesiącach 2012 roku. Przejście z dokumentacji papierowej na aplikacje w urządzeniach elektronicznych ogłosiły także inne Ilinie lotnicze; Alaska Airlines ogłosiła w maju br. iż opracowuje plan wprowadzenia urządzeń elektronicznych, zaś Delta i British Airways testują już iPady i zamierzają dokonać migracji jesienią br. Według oficjalnego oświadczenia United Airlines, przejście na dokumentację elektroniczną umieszczoną w aplikacjach znajdujących się w komputerach typu tabletu, łatwych do obsługi w czasie lotu, pozwoli oszczędzić 12 tys. stron dokumentacji papierowej, przechowywanej każdym samolocie United. Jest to część zakrojonego na szersza skalę programu linii, która zamierza sprowadzić do postaci elektronicznej 16 mln stron, „co oznacza oszczędzenie 19 tys. drzew, które nie zostaną ścięte oraz zredukowanie zużycia paliwa”. Tablety zainstalowane w samolotach wszystkich linii będą posiadały stałe łącze bezprzewodowe. Aplikacje w nich zainstalowane mają być uaktualniane zdalnie, podobnie jak wprowadzone do nich dokumenty. Dla ochrony przed awarią urządzenia mają być zdublowane tj. poza jednym stale pracującym tabletem, w kabinie będzie znajdował się drugi, z takim samym zestawem dokumentów i aplikacji. (PAP)

Komentarze