Pipistrel i jego Taurus G4

Słoweńska wytwórnia Pipistrel ujawniła pierwszy na świecie 4-miejscowy samolot z napędem elektrycznym. Zbudowany w układzie dwukadłubowym Taurus G4 ma rywalizować o nagrodę NASA wartą 1,65 mln USD. Czteromiejscowy Pipistrel Taurus G4 został zbudowany na bazie wersji dwumiejscowej. Dwa kadłuby Taurusów G2 zostały połączone 5-metrowym centropłatem z zabudowanym centralnie silnikiem. Bezszczotkowy silnik elektryczny o mocy 145 kW napędza 2-łopatowe śmigło ciągnące o średnicy 1,8 m. W centralnym pylonie umieszczone są też akumulatory. Taurus G4 ma rywalizować o wartą 1,65 mln USD nagrodę CAFE/NASA Green Flight Challenge (GFC). Słoweńcy chcieliby przy okazji zdobyć znacznie mniej, bo tylko 60 tys. USD, wartą nagrodę EAA – Electric Flight Prize. Rozpiętość Taurusa G4 wynosi 21,36 m. Masa pustego samolotu to 1065 kg, w tym na baterie przypada aż 470 kg. Maksymalna masa startowa wynosi ok. 1500 kg, co oznacza, że masa płatna sięga 450 kg. Podwozie jest chowane, a urządzenia sterowe znajdują się w obu kabinach (w każdej pasażerowie siedzą obok siebie). (Altair)

Komentarze