Nowy Falcon już lata

Francuska Dassault zainicjowała oficjalnie program budowy nowego modelu samolotu dyspozycyjnego, Falcon 2000S. Prototyp rozpoczął jednak loty już w lutym. Nowy Falcon będzie kontynuował linię samolotów, które rozpoczęły karierę na początku lat 1990. Najnowszy model otrzyma dwa silniki Pratt & Whitney Canada PW308C o ciągu 31 kN każdy. Zapewniają one prędkość przelotową Ma0,8 i lepsze charakterystyki startu i wznoszenia niż większość obecnie produkowanych samolotów tej klasy. Pomaga w tym zmodernizowane skrzydło, zaopatrzone m.in. w winglety, zapożyczone z modelu LX. Dzięki temu, w czasie lotu z prędkością przelotową, zużycie paliwa wynosi jedynie 0,87 kg na km (nieco ponad 1l na km). Francuzi zadbali tradycyjnie również o wygodę pasażerów. Kabina nowego Falcona ma 8 m długości, 2,34 szerokości i 1,88 wysokości, to również więcej niż w przypadku konkurentów, w rodzaju Gulfstreama G250, Hawkera 4000 czy Bombardiera Challengera 300. Przedstawiciele Dassault planują, że program testów w locie, zapoczątkowany 17 lutego w Merignac, zakończy się pod koniec 2012 uzyskaniem certyfikatów władz lotniczych. Do tej pory prototyp spędził w powietrzu ok. 100 h, w czasie 40 lotów. (Altair)

Komentarze