Konstrukcje lotnicze mało znane oraz zapomniane

Aero AT-3 - jest dwu osobowym, metalowym i półskorupowym samolotem w układzie dolnopłata z miejscami obok siebie. Skonstruowany został z kompozytów epoksydowo-szklanych w technologii rozwijalnych powierzchni posiadających owiewki i osłony. Posiada trójkołowe podwozie z przednim kołem zaprojektowanym w celu niwelowania ewentualnych błędów pilotażu lub skutków lądowania na nierównym, trawiastym lotnisku lub jego odcinku. Samolot ten posiada również hydrauliczne hamulce podwozia głównego, które zapewniają idealną sterowność na ziemi oraz precyzyjne i szybkie zatrzymanie maszyny. Posiada również Klapy krokodylowe i klapy Garney'a dzięki, którym rozszerzono zakres prędkości użytkowej ułatwiającej start i lądowanie na krótkich lotniskach. W czerwcu 1997 roku AERO AT wystąpiła do Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o certyfikację samolotu AT-3 zgodną z europejskimi przepisami JAR-VLA, a dwa lata później samolot otrzymał Świadectwo Typu Nr BB-210. Pierwsze pięć samolotów AT-3 zamówionych przez Aeroklub Polski i Aeroklub Warszawski dostarczono w 2002r. W lutym 2003 roku firma otrzymała Certyfikat na wersję produkcyjną, wyposażoną w silnik Rotax 912S, a dwa lata później AT-3 R100 otrzymał Certyfikat Typu EASA CS-VLA. W 2010r. maszyna została certyfikowana przez FAA. Samolot AT-3 napędzany jest silnikiem Rotax 912 S, o mocy 100 KM i posiada 3 łopatowe, elastyczne śmigło ELPROP przestawiane na ziemi. Ciężar maksymalny konstrukcji to 582 kg, a ciężar własny 360 kg. Zbiornik paliwa mieści 70l paliwa. Maszyna posiada powierzchnię nośną 9,3 m², rozpiętość 7,55m, długość 5,88m i wysokość 2,23m. Prędkość przeciągnięcia to 82 km/h, przelotowa 200 km/h, manewrowa 208 km/h, a maksymalna 220km/h. Konstrukcja posiada zasięg 717 km i może wykonywać loty na pułapach dochodzących do 4000m. Jak informuje producent, AT-3 to najtańszy i o najniższych kosztach eksploatacyjnych certyfikowany samolot, który posiada m.in. znakomite własności lotne i pilotażowe, zabezpieczenie antykorozyjne, bezresursowy płatowiec i stałe śmigło (znanej na świecie firmy), silnik dostosowany do paliwa bezołowiowego, bezobsługowe podwozie, kabinę wykonaną z wysokiej jakości lotniczej Plexi, koła i opony znanego na świecie producenta oraz gwarancję zgodną z wymogami Unii Europejskiej. Certyfikat AT-3 jest pierwszym w Polsce i szóstym na świecie certyfikatem JAR-VLA.W Polsce lata zaledwie pięć AT-3 i jeden AT-4, co jest dowodem na to, jak bardzo te konstrukcje doceniane są za granicą. (AERO at-3.com)

Komentarze