W zakładach koncernu Bell Helicopter w Teksasie oblatano pierwszy przemiennopłat CMV-22B

W zakładach koncernu Bell Helicopter w Amarillo w Teksasie oblatano pierwszy przemiennopłat CMV-22B. W jego trakcie piloci doświadczalni zweryfikowali osiągi i działanie instalacji pokładowych. CMV-22B mają wejść do służby jako następcy samolotów C-2A Greyhound, używanych do transportu zaopatrzenia, personelu, poczty i ładunków o wysokim priorytecie z lądu na lotniskowce (tzw. misji COD – Carrier Onboard Delivery), a także do przenoszenia ładunków z okrętów do baz ekspedycyjnych. W szczególności US Navy zamierza używać CMV-22B do transportu silników Pratt & Whitney F135, stanowiących napęd wielozadaniowych samolotów bojowych F-35B/C Lightning II, używanych przez lotnictwo amerykańskiej marynarki i piechoty morskiej. CMV-22B, w porównaniu z używanymi przez Marines MV-22B, ma większą pojemność zbiorników paliwa, ulepszone możliwości zrzutu paliwa, radiostacje wysokiej częstotliwości, system rozgłoszeniowy dla pasażerów i lepsze oświetlenie ładowni. Zasięg CMV-22B to 2130 km. C-2A używane są przez US Navy od pół wieku. Najnowsze samoloty, w wersji C-2A(R) dostarczano do 1990. Zastąpienie ich przez CMV-22B będzie nie tylko modernizacją floty, ale także zwiększy skuteczność wykonywania misji COD, dzięki zdolności Ospreya do pionowego startu i lądowania. Co najważniejsze, prędkość przelotowa Greyhounda wynosi 465 km/h i jest niespełna 10 km/h większa niż analogiczny parametr V-22. US Navy zmierza nabyć 44 CMV-22B. Personel eskadry doświadczalnej HX 21 rozpocznie ich próby operacyjne już wkrótce. Marynarka planuje, że CMV-22B osiągnie wstępną zdolność operacyjną w 2021, a całkowitą – rok później. (Altair)

Komentarze