Wypadek Sukhoi Superjet 100 w Moskwie

41 osób zginęło w niedzielę podczas awaryjnego lądowania samolotu na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo – podała agencja TASS, powołując się na źródła medyczne. W samolocie wybuchł pożar, według niektórych źródeł z powodu uderzenia pioruna. Sukhoi Superjet 100-95 (znaki rejestracyjne RA-89098) należący do linii Aeroflot wykonywał lot SU-1492 z Moskwy Szeremietiewo do Murmańska (Rosja). Samolot wystartował z pasa startowego 24C o 18:04L (15:04 UTC), ale zatrzymał wznoszenie na FL100. Załoga wkrótce po starcie zgłosiła lądowanie awaryjne, ale potem ATC utraciło kontakt radiowy. Podczas dobiegu samolot sie zapalił i zjechał w lewo z pasa startowego, gdzie zatrzymal się na nieutwardzonej nawierzchni. Z powodu trudnych warunków pogodowych samolot wylądował dopiero przy drugiej próbie. Wówczas już tylna część maszyny była cała w płomieniach. Służby ratunkowe zgłosiły, że pożar został ugaszony około 45 minut po lądowaniu. Ludzi ewakuowano przy pomocy nadmuchiwanych trapów. Na pokładzie było 73 pasażerów i – według różnych danych – pięć bądź sześć osób załogi. Lotnisko Szeremietiewo zostało przejściowo zamknięte. Potem media informowały, że częściowo wznowiło pracę, jednak wiele lotów przekierowano do innych moskiewskich portów lotniczych. Na Szeremietiewo udał się minister transportu Rosji Jewgienij Ditrich. Linie Aerofłot, do których należał samolot, powołały sztab kryzysowy. Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego. Jednak w 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego; zginęło 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn. Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia br. (dlapilota)

Komentarze