Premiera włoskiego śmigłowca Zefir

Absolutną premierą rozpoczętych dzisiaj targów AERO Friedrichshafen jest włoski śmigłowiec Zefhir, będący owocem pracy aerodynamików i stylistów, którzy włożyli wiele wysiłku w opracowanie jego opływowej sylwetki. Jak podkreśla jego producent, Curti Aerospace, zastosowanie materiałów kompozytowych zapewniło uzyskanie niewielkiej masy własnej konstrukcji - masa podwozia płozowego to zaledwie 72 kg. Standardowy zbiornik ma pojemność 120 l paliwa. Maksymalna masa startowa dwumiejscowego Zefhira to 700 kg. W kabinie zabudowane są 2 fotele, pochłaniające energię w przypadku awaryjnego lądowania. Bezpieczeństwo zwiększa spadochron ratowniczy, zabudowany nad głowicą wirnika nośnego. Załoga ma do dyspozycji bagażnik o pojemności 320 l. Całkowita długość Zefhira wynosi 8,7 m, a średnica dwułopatowego wirnika nośnego - 7,6 m. Długość całkowita wiropłata to 6,8 m, a wysokość 2,5 m. Napęd śmigłowca stanowi silnik turbinowy o mocy 105 kW, umożliwiający mu rozwinięcie prędkości maksymalnej 185 km/ h i prędkości przelotowej 161 km/h. Pułap zawisu bez wpływu ziemi, przy masie 600 kg, wynosi 4000 m. Przy prędkości 75 km/h Zefhir może przebywać w powietrzu przez 2 h 15 min. Jego zasięg wynosi wówczas 169 km. Natomiast maksymalny zasięg wiropłata to 318 km, przy prędkości 161 km/h. (Altair)

Komentarze