Airbus wprowadza zaawansowanego drona do kontroli wizualnej samolotów w hangarach

Na wystawie MRO Americas Grupa Airbus po raz pierwszy demonstruje innowacyjne narzędzie do obsługi technicznej – Airbus Advanced Inspection Drone – urządzenie skonstruowane na platformie bezzałogowego statku powietrznego, przeznaczone do użytku wewnątrz hangarów. Ten specjalistyczny dron ma przyspieszać i ułatwiać kontrolę wizualną samolotów, znacząco redukować czasy ich przestoju i poprawiać jakość raportowania przeglądów. Konstrukcja ta jest owocem połączenia obszernej wiedzy Grupy Airbus z najnowocześniejszymi technologiami bezzałogowych statków powietrznych i składa się z inteligentnej, automatycznej platformy latającej z wbudowaną kamerą wizyjną, laserowego czujnika przeszkód, oprogramowania umożliwiającego planowanie lotu oraz narzędzia analitycznego – opracowanego przez Airbus oprogramowania do inspekcji samolotu. Ten oparty na technologii dronów system do przeglądu statków powietrznych został zoptymalizowany pod kątem prowadzenia kontroli górnych części kadłubów maszyn. Podążając określoną wcześniej trasą, dron rejestruje obrazy wszystkich wymagających sprawdzenia powierzchni płatowca za pomocą wbudowanej kamery. Wysokiej jakości zdjęcia są następnie przesyłane do bazy danych w celu szczegółowej analizy z użyciem specjalnego oprogramowania. Pozwala to operatorowi zlokalizować i ocenić widoczne uszkodzenie powierzchni poprzez jej porównanie z modelem cyfrowym samolotu. Oprogramowanie automatycznie tworzy raport z inspekcji. Nowy system będzie dostępny dla branży w ostatnim kwartale 2018 roku, po zatwierdzeniu przez EASA nowego procesu inspekcji uwzględniającego jego użycie. Ponieważ dron został zaprojektowany do użytku wewnątrz hangarów, wyposażono go w laserowy czujnik wykrywający przeszkody oraz przerywający przegląd w razie potrzeby. To rozwiązanie umożliwia urządzeniu lot w pełni automatyczny, bez konieczności zdalnego sterowania przez człowieka. Nowy proces inspekcji będzie trwać tylko trzy godziny, w tym etap rejestrowania obrazu przez dron – zaledwie 30 minut. Poprawi on poziom bezpieczeństwa u operatorów kontrolowanych tą metodą samolotów. Warto tu nadmienić, że tradycyjna inspekcja wizualna samolotu jest obecnie przeprowadzana z ziemi, a sprawdzenie górnych części maszyny wymaga np. użycia platformy teleskopowej. Konwencjonalny przegląd zajmuje przeważnie cały dzień. Nowy system inspekcji z wykorzystaniem technologii bezzałogowych statków powietrznych jest częścią innowacyjnego projektu Airbusa dotyczącego obsługi technicznej o nazwie „Hangar of the Future" (HoF), zapoczątkowanego przez oddział Airbus w Singapurze dwa lata temu. HoF łączy nowoczesne technologie „internetu rzeczy" („Internet of Things", IoT), zakładające zastosowanie inteligentnych urządzeń połączonych w sieć: tzw. robotów współpracujących (cobotów), dronów, skanerów, kamer i czujników do badań nieniszczących, z dokumentacją techniczną samolotu oraz danymi serwisowymi gromadzonymi w systemie Skywise – platformie danych otwartych Grupy Airbus. Źródło: Airbus

Komentarze