Boom Technology zaprezentowało demonstrator, który posłuży do opracowania naddźwiękowego samolotu komunikacyjnego

Kilka miesięcy temu spółka Boom Technology zaprezentowała pierwsze wizualizacje nowego naddźwiękowego samolotu komunikacyjnego. Wczoraj w siedzibie przedsiębiorstwa w porcie lotniczym Centennial w Denver światło dzienne ujrzał demonstrator technologii w skali 1:3, oznaczony jako XB-1 Baby Boom. Załogę samolotu stanowi pilot i pasażer / inżynier prób w locie. Ma on rozpiętość 5,18 m i długość 20,73 m. Maksymalna masa startowa XB-1 wynosić ma 6124 kg. Strukturę wykonano z materiałów kompozytowych zbrojonych włóknem węglowym. Wyposażenie kabiny załogi stanowi awionika opracowana przez Honeywella. Napęd Baby Boom stanowią 3 silniki GE Aviation J85-21, rozwijające ciąg 15,6 kN każdy. Zasięg obliczeniowy to ponad 1850 km. Baby Boom nosi znaki rejestracyjne N220XB, które symbolizują prędkość M2,2, jaką ma rozwijać docelowy statek powietrzny. Oblot XB-1 zaplanowano pod koniec 2017. Próby w locie z prędkością poddźwiękową realizowane będą w Denver. Natomiast loty z prędkością naddźwiękową mają odbywać się w bazie US Air Force Edwards w Kalifornii, we współpracy z Virgin Galactic. W międzyczasie zmieniono konfigurację aerodynamiczną docelowego samolotu. Według najnowszych koncepcji ma on być napędzany 3 silnikami, zabudowanymi pod skrzydłami i w stateczniku pionowym. Wloty powietrza do środkowego silnika umieszczone będą po bokach ogonowej części kadłuba. Jego załogę stanowić ma 2 pilotów i maksymalnie 4 członków personelu pokładowego. Rozpiętość odrzutowca wynosić ma 18,29 m, a długość kadłuba – 51,82 m. W kabinie mieścić się będzie 45-55 foteli pasażerskich i 2 toalety. Zasięg obliczeniowy to ponad 8330 km, a maksymalna wysokość lotu – 18 288 m. W przypadku wykonania międzylądowania w celu dotankowania zbiorników paliwa zasięg może maksymalnie wydłużyć się dwukrotnie. Dotychczas do nabycia 10 samolotów, zobowiązała się grupa Virgin, której szefem jest sir Richard Branson. Kolejnych 15 zamówił nieujawniony nabywca z Europy. Łączna wartość transakcji szacowana jest na ponad 2 mld USD (ok. 8,3 mld zł). Zdaniem projektantów z Boom Technology na świecie istnieje ponad 500 tras nad dużymi akwenami, które mogą obsługiwać naddźwiękowe samoloty pasażerskie. Źródło: Altair

Komentarze

Popularne posty