Airbus Group daleko do wykonania planu

Airbusowi brakuje na 2 miesiące przed końcem roku 85 samolotów, jakie zamierzać sprzedać. Firma z Tuluzy sprzedała w październiku 19 samolotów, co dało jej po 10 miesiącach 585 maszyn, więcej od Boeinga, który ma pakiet zamówień brutto na 566 sztuk. Po anulowaniach, np. 35 A350 w przypadku Airbusa, Europejczycy mają 395 samolotów netto i ustępują Amerykanom, którzy zdobyli zamówienia na 457 sztuk. Po 10 miesiącach Airbus dostarczył klientom 516 samolotów, w tym 30 A350 oraz 19 superjumbo A380. W całym roku planuje dostawę 670 samolotów i liczy na co najmniej tyle samo zamówionych. Europejczycy zwiększyli rytm dostaw najnowszych A320neo, po kilku problemach z silnikami Pratta&Whitneya i innymi, które zakłóciły harmonogram dostaw. W październiku dostarczyli 8 takich samolotów, tyle samo we wrześniu, a od początku roku 32. Iran doszedł z pewna zagraniczną firmą leasingowa do porozumienia ws. sfinansowania pierwszych 17 samolotów, jakie zamierza kupić od Airbusa. Pozwoli to uruchomić import samolotów po zniesieniu sankcji. Porozumienie znosi zasadniczą przeszkodę w zagwarantowaniu pierwszej partii samolotów, po miesiącach niepewności, czy znajdą się środki na sfinansowanie zakupu i głosach sprzeciwu wyrażanych przez polityków w Stanach i w Iranie. Osoby związane ze sprawą nie chciały ujawnić nazwy firmy leasingowej, ale według przedstawicieli branży lotniczej, Iran jest zaawansowany w rozmowach z Dubai Aerospace, która ma pomóc w sfinansowaniu zakupu. - Mamy umowę na sfinansowanie 17 samolotów - powiedział przedstawiciel władz irańskich, bez ujawnienia innych szczegółów. Airbus i Dubai Aerospace odmówiły wypowiedzi. Airbus Helicopters potwierdził zamówienie przez Singapur śmigłowców wojskowych typu H225 Super Puma. Rzecznik producenta odmówił jednak podania ich liczby i daty rozpoczęcia dostaw, bo jego zdaniem to klient powinien wypowiedzieć się w tej sprawie. Singapur stał się ósmym krajem kupującym te śmigłowce, po Francji, Brazylii, Meksyku, Malezji, Indonezji, Tajlandii i Kuwejcie. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA zniosła na początku października zakaz lotów Super Pum po katastrofie jednej maszyny w Norwegii w kwietniu, gdy zginęło 13 osób. (Airbus)

Komentarze