B777 linii PIA przechwytywany przez czeskie i węgierskie myśliwce z powodu braku kontaktu z ATC

27 lutego, B777-200 należący do linii PIA Pakistan International Airlines (znaki rejestracyjne AP-BMG) wykonywał lot PK-786 z lotniska Heathrow w Londynie do Islamabadu w Pakistanie. Statek powietrzny znajdował się na FL370 nad południowymi Niemcami, gdy ATC straciła z nim łączność. Następnie samolot znalazł się w czeskiej przestrzeni powietrznej, której kontrolerzy próbowali się z nim skontaktować i instruowali załogę (bez potwierdzenia odbioru), aby ci nacisnęli ident na transponderze, jednak nie było reakcji.
Samolot kontynuował na FL370 wzdłuż planowanej trasy lotu, a w powietrze zostały poderwane czeskie myśliwce celem jego przechwycenia, jednak Boeing niedługo później wleciał w słowacką przestrzeń powietrzną, a następnie w węgierską ponownie bez nawiązywania łączności z ATC. Ok. 20.18 UTC załoga PIA zgłosiła się do kontroli obszarowej w Bukareszcie, co miało miejsce ok. 50 min od momentu utraty kontaktu radiowego. Dalej samolot kontynuując lot wzniósł się z FL370 na FL390 i wylądował w Islamabadzie zgodnie z rozkładem.
28 lutego 2020 r. Węgierskie Siły Obronne poinformowały, że dzień wcześniej wysłały  Gripena, aby ten przechwycił B772, jednak myśliwiec był jedynie w stanie eskortować samolot pasażerski do granicy Węgier, gdzie wleciał w następną przestrzeń powietrzną. Węgierskie Siły Powietrzne zostały wcześniej ostrzeżone przez Siły Powietrzne Czech, które przechwyciły samolot i również eskortowały go do swojej granicy. Praha Area Control (czeskie ATC) podjęła również próbę skontaktowania się z załogą PIA na innych częstotliwościach, ale ponownie nie przyniosło to rezultatu. Aktualnie prowadzone jest dochodzenie mające wyjaśnić przyczyny zdarzenia.

Więcej informacji na jego temat dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Źródło: avherald

Komentarze