United Airlines podpisało z Airbusem umowę na dostarczenie 50 nowych modeli A321XLR

United Airlines podpisało z Airbusem umowę na dostarczenie 50 nowych modeli A321XLR europejskiego producenta. Nowe Airbusy mają zastąpić starą flotę Boeingów 757. Pierwsze samoloty mają trafić do United Airlines w 2024 roku. Zamówienie amerykańskich linii było sporym ciosem dla Boeinga. Producent z Chicago pracuje obecnie nad modelem „NMA” (New Midsize Airplane), czyli samolotem średniej wielkości, który ma mieć podobne parametry do istniejącego 757 i który w przyszłości miał go zastąpić. Prace nad NMA postępują jednak bardzo wolno w związku z problemami modeli 737 MAX, z którymi zmaga się ostatnio Boeing. Choć wiceprezes United Airlines Andrew Nocella potwierdził, że rozważano zastąpienie modeli 757 Boeingami NMA, ostatecznie wybór padł na Airbusa. Jak czytamy w Buissnes Insider, Nocella powiedział na konferencji z mediami, że nie wyklucza dalszej współpracy z Boeingiem w przyszłości. − Nie odrzucamy zupełnie potencjalnego zakupu NMA. Musimy jednak poznać więcej szczegółów na temat parametrów i zdolności do lotu nowego Boeinga. Póki co, nie usłyszeliśmy jeszcze niczego na ten temat – powiedział BI wiceprezes UA. United otrzyma pierwsze dostawy nowych Airbusów w 2024 roku. Pierwszymi bazami samolotów będą lotnisko Newark-Liberty w New Jersey i lotnisko Waszyngton-Dulles. Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas tegorocznego Paris Air Show. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostanie przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. W ramach wtorkowej umowy UA odroczyło pierwszą dostawę 45 większych Airbusów A350 z roku 2022 na rok 2027. Dostawy zbiegną się wtedy z przewidywanym wycofaniem z floty United jej pierwszych Boeingów 777. Niedawno zamówienie na 20 Airbusów A321XLR złożyła wietnamska linia Vietjet. Vietjet chce za pomocą rozszerzenia swojej floty o nowe Airbusy rozbudować siatkę swoich połączeń, wprowadzając dłuższe trasy w Azji, a także do miast w Australii i Rosji. (Rynek Lotniczy)

Komentarze