Hiszpańskie siły powietrzne kupiły 24 egzemplarze turbośmigłowych samolotów Pilatus PC-21

Turbośmigłowe samoloty Pilatus PC-21 zastąpią w hiszpańskiej służbie dotychczas używane w podstawowym szkoleniu lotniczym odrzutowce CASA C-101 Aviojet oraz wyposażone w silnik tłokowy T-35C (w wariancie E.26 Tamiz).Zakup poczyniony przez hiszpańskie siły powietrzne obejmuje 24 egzemplarze turbośmigłowych samolotów Pilatus PC-21. Lekkie płatowce szwajcarskiej produkcji wskazano jako najlepszą ofertę w wynikach przetargu na dostawę nowej generacji maszyn treningowych, mających zastąpić dotychczas użytkowane rodzime odrzutowce CASA C-101 Aviojet oraz wyposażone w silnik tłokowy T-35C (w hiszpańskim wariancie E.26 Tamiz). Propozycja Pilatusa rywalizowała w nim z takimi konstrukcjami, jak Beechcraft T-6A Texan II oraz Super Tucano firmy Embraer. Zgodnie z komunikatem podanym 26 listopada w hiszpańskim systemie zamówień publicznych (PCSP), Pilatus dostarczy - poza samymi egzemplarzami PC-21 - także kompletny, zintegrowany system szkolenia. Będzie on obejmował m.in. trenażer z mechanizmem pozorowanego katapultowania, dwa skorelowane symulatory lotu, a także pakiet wsparcia logistycznego. Całkowity koszt zakupu ma wynosić 204,75 mln EUR, wobec przewidzianego na ten cel budżetu obronnego o wartości 225 mln EUR - kolejne transze należności mają być odprowadzane na przestrzeni trzech kolejnych lat (71,5 mln EUR w 2020, 71 mln EUR w 2021 oraz 62,5 mln EUR w 2022 roku).Używane w Hiszpanii od 1980 roku odrzutowe C-101 mają być stopniowo wycofywane ze służby począwszy od września 2021 do 2027. W hiszpańskim użyciu znajdowało się jeszcze do niedawna 88 samolotów tego konkretnego rodzaju. Start szkolenia podstawowego z wykorzystaniem PC-21 spodziewany jest na przestrzeni lat 2021-22. Obejmie ono początkowo ograniczoną dostawę elementów nowego systemu, liczącą sześć maszyn PC-21 oraz jeden symulator, dostarczone najprawdopodobniej do marca 2020 roku. Na najbardziej wstępnym etapie ma przeszkolić się na nich pierwszych ośmiu instruktorów pilotażu. Nie jest natomiast jeszcze jasne, czy zakupione samoloty Pilatus poza szkoleniem podstawowym obsłużą też szkolenie zaawansowane – realizowane obecnie w Hiszpanii na modelach C-101 i F-5B. Prawdopodobne jest, że zostaną zakupione na ten użytek nowe samoloty odrzutowe. Decyzja spodziewana jest w połowie przyszłej dekady. (Defence24)

Komentarze