Bombardier wprowadza na rynek nową wersję samolotu odrzutowego klasy biznes

Bombardier wprowadza na rynek nową wersję samolotu odrzutowego klasy biznes Learjeta 75, nazwaną Liberty. Sześciomiejscowy samolot będzie oferowany w cenie 9,9 mln USD, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2020.W porównaniu z protoplastą nowy model ma nieco większą maksymalną masę bez paliwa – 7480 kg (poprzednio wynosiła ona 7260 kg), a maksymalny udźwig wzrósł do 1320 kg, z 957 kg. Zwiększy się również zasięg samolotu – do 3852 km (o 74 km), co ma pozwolić na wykonywanie lotów np. z Las Vegas do Nowego Jorku, z Seattle do Waszyngtonu czy z Mexico City do San Francisco. Napęd pozostaje bez zmian – dwa silniki turbowentylatorowe Honeywell TFE731-40BR, o ciągu 17 kN każdy, umożliwiające rozwinięcie prędkości Ma0,79. W kabinie Learjeta 75 Liberty zabudowanych będzie 6 foteli – 2 w przedniej części, oddzielonej przesuwanymi drzwiami i 4 w tylnej. Wyposażenie kabiny załogi stanowić ma awionika Garmin G5000. Pasażerowie mają mieć do dyspozycji sieć Gogo ATG 4G. Learjet 75 Liberty będzie certyfikowany według przepisów FAA Part 25, mającymi zastosowanie do komercyjnych samolotów pasażerskich. Ma to umożliwić skuteczne konkurowanie z takimi samolotami jak Cessna Citation CJ3 + (dysponująca zasięgiem 3778 km) i Embraer Phenom 300E (mogący przebyć 3650 km), które są certyfikowane zgodnie z mniej rygorystycznymi przepisami Part 23. Wyposażenie oferowane wcześniej jako standardowe (np. pomocniczy zespół napędowy i toaleta) jako opcjonalne. Dostępna będzie również wersja ośmioosobowa, o mniejszym zasięgu. Bombardier od kilku lat twierdzi, że wysoka cena klasycznego Learjeta 75 (ponad 123 mln USD) jest powodem jego słabej sprzedaży – produkcja tego modelu wynosi zaledwie jeden samolot miesięcznie. Źródło: Altair

Komentarze