Brussels Airlines rezygnuje z samolotów Suchoj Superjet 100

Brussels Airlines wykonały 7 stycznia ostatni rejs z użyciem leasingowanych samolotów Suchoj Superjet 100. Lot odbył się na trasie Billund – Bruksela. Wziął w nim udział samolot noszący znaki rejestracyjne EI-FWB. Używane przez Brussels Airlines Superjety były leasingowane od irlandzkich linii CityJet od marca 2017 i operowały z brukselskiego lotniska Zaventemna na wielu krótkodystansowych trasach o mniejszym natężeniu ruchu, w tym do Krakowa. Pierwotnie umowa wynajmu miała zakończyć się w marcu 2019, ale konieczność odwołania wielu lotów spowodowana awariami SSJ 100 – szczególnie na początku tegorocznego sezonu letniego – spowodowała, że zadecydowano o ich szybszym wycofaniu. Brussels Airlines leasingowały łącznie 4 samoloty, noszące znaki rejestracyjne EI-FWD, EI-FWE, EI-FWF i EI-FWG, które otrzymały malowanie belgijskiego przewoźnika, ale były obsługiwane przez irlandzkie załogi. Belgijski przewoźnik używał tych samolotów i wypożyczonych Airbusów A320 jako następców brytyjskich BAe 146, Avro RJ85 i RJ100, wycofanych ostatecznie pod koniec października 2017. Pierwsze Superjety pojawiły się we flocie CityJet w czerwcu 2016 i do końca 2018 przewoźnik odebrał 7 z 15 zamówionych odrzutowców tego typu. Początkowo wydawały się one idealnym wyborem jako następcy konstrukcji brytyjskich, oferując pasażerom komfortowe kabiny. Z czasem okazało się jednak, że ich obsługa, a szczególnie usuwanie awarii, jest mocno problematyczna i czasochłonna, bowiem jedyne europejskie centrum obsługowe tych samolotów znajduje się w Wenecji. W praktyce bardzo często skutkowało to długotrwałym uziemieniem samolotów, szczególnie w przypadku problemów rosyjsko-francuskich silników SaM 146, które w toku codziennej eksploatacji okazały się dużo bardziej awaryjne niż zakładano. Spowodowało to, że w 2018 CityJet nie były w stanie obsługiwać wielu lotów na rzecz Brussels Airlines nawet pomimo skierowania do ich realizacji swoich innych Superjetów. Pierwsze dwa Superjety zostały zwrócone przez Brussels Airlines liniom CityJet już w grudniu 2018, a ostatnie wróciły do Irlandii w pierwszych dniach stycznia br. (Altair)

Komentarze