Boeing ujawnił nową koncepcję wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego

Boeing ujawnił nową koncepcję wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego ze skrzydłem podpartym zastrzałami (Transonic Truss-Braced Wing , TTBW). Według amerykańskich naukowców zastosowanie profilu o małej grubości umożliwi rozwinięcie prędkości przelotowej M0,8. Rozpiętość skrzydeł TTBW wynosić ma ok. 52 m. Zastrzały mają generować dodatkową siłę nośną, a także służyć do zmiany kąta skosu skrzydła, w celu optymalizacji parametrów lotu. Co ciekawe, podczas postoju na ziemi skrzydła mają być składane wzdłuż kadłuba. Projekt TTBW jest badany w ramach programu poddźwiękowego ultra-ekologicznego samolotu pasażerskiego (Subsonic Ultra Green Aircraft Research, SUGAR). Początkowo przewidywano, że TTBW będzie mógł rozwinąć prędkość M0,70 – M0,75. Najnowsze badania, przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym NASA Ames Research Center, pozwoliły na polepszenie obliczeniowych osiągów samolotu. Kolejnym problemem do rozwiązania jest wybór zespołu napędowego – nie wiadomo, czy będą to klasyczne silniki turbowentylatorowe, czy też może konstrukcja z nieosłoniętym wentylatorem. Głównym kryterium ma być jak najniższy poziom emitowanego hałasu i substancji szkodliwych dla środowiska. (Altair)

Komentarze