Antonov Airlines z trzyletnim kontraktem na transport lotniczy NATO

Koncern Antonov Airlines uzyskał trzyletni kontrakt na realizację programu Strategic Airlift Interim Solution (SALIS), którego celem jest transport sprzętu i ładunków ponadwymiarowych NATO i UE ciężkimi samolotami Antonow An-124 Rusłan. Od 2019 roku ukraiński przewoźnik będzie jedynym uczestnikiem programu, w którym dotąd realizował jedynie 40% przewozów.Umowa w ramach Strategic Airlift Interim Solution została zawarta z Antonov Airlines na okres od 1 stycznia 2019 roku do końca roku 2021 i dotyczy stałego oddelegowania do misji na rzecz NATO i UE dwóch samolotów An-124-100. Będą one stacjonować na stałe na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle. Zgodnie z kontraktem, większa liczba maszyn może zostać „dostarczona” w krótkim czasie, jeżeli zaszłaby taka potrzeba. W minionych latach zdarzało się, że nawet większy od An-124 samolot An-225 Mrija realizował szczególnie duże dostawy w ramach SALIS.Nowa umowa związana jest z wygaśnięciem współpracy ze stroną rosyjską. Do końca 2018 roku obowiązywał kontrakt, w którym Antonov miał tylko 40% udziału, natomiast rosyjska kompania Volga-Dnepr 60%. Obecnie całość zadań przejmuje na siebie Antonov, korzystając z zaostrzającego się konfliktu Rosji z krajami NATO, ale też z decyzji konkurenta, który w 2018 roku zdecydował się o rezygnacji z udziały w programie SALIS. Być może jest to odpowiedź na sankcje krajów UE i NATO wobec Rosji, albo też element gry rynkowej, która ma m. in. polegać na założeniu całkiem nowej spółki przewozowej w Niemczech. Linie lotnicze Antonov Airlines są częścią koncernu Antonowa która przynosi największe dochody. Przewoźnik realizuje wyłącznie loty cargo, dysponując 7 ciężkimi transportowcami Antonow An-124-100 Rusłan, z których dwa ostały w ostatnim czasie zmodernizowane, dzięki czemu ładowność zwiększono ze 120 do 150 ton. We flocie są również inne maszyny, jak niemniej słynny, jedyny na świecie egzemplarz An-225 Mrija, ale też kilka mniejszych maszyn, głównie turbośmigłowych jak An-26 i An-28, ale też cięższe An-12 oraz An-22. W planach na 2019 rok jest też uruchomienie kolejnego zmagazynowanego na podkijowskim lotnisku turbośmigłowego giganta An-22 o udźwigu 60 ton oraz odrzutowego samolotu transportowego krótkiego startu i lądowania (STOL) An-74. (Defence24)

Komentarze

Popularne posty