Wybrano zarząd spółki odpowiedzialnej za budowę CPK

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma być gotowy w 2027 roku. Za budowę nowego lotniska między Warszawą a Łodzią odpowiada spółka celowa. W Warszawie zaprezentowano jej zarząd. Nazwisko prezesa, dr. Jacka Bartosiaka, ogłoszono 12 września br. Ekspert ds. geopolityki był wcześniej członkiem zespołu doradczego przy pełnomocniku rządu ds. budowy CPK, którym jest Mikołaj Wild. Zarząd spółki ds. CPK jest czteroosobowy. 4 grudnia ogłoszono nazwiska trzech wiceprezesów odpowiedzialnych za finanse, komponent lotniczy i komponent kolejowy. Są to Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona.Dariusz Sawicki będzie odpowiedzialny za komponent lotniczy. Prowadzi firmę konsultingową, był dyrektorem ds. restrukturyzacji w PLL LOT, był managerem w projekcie przebudowy lotniska Heathrow. Wykłada na studiach MBA w lotnictwie w Uczelni Łazarskiego.Piotr Malepszak przechodzi do spółki CPK z Kolei Dolnośląskich, w których był członkiem zarządu. Wcześniej pracował w PKP PLK. Będzie odpowiedzialny za komponent kolejowy. Michał Wrona będzie odpowiedzialny za sprawy finansowe. Przechodzi z Banku Pekao SA. Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. Spółka celowa pod nazwą "Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o." została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego 30 listopada br. Jej siedzibą jest kompleks biurowy przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Spółka dysponuje kapitałem zakładowym w wysokości 10 mln zł. Całość udziałów posiada Skarb Państwa reprezentowany przez premiera. Jej udziały nie mogą być zbyte, ponieważ wpisano ją na listę strategicznych spółek z punktu widzenia interesów państwa. W radzie nadzorczej spółki celowej ds. budowy CPK zasiadają cztery osoby. Zgodnie z informacjami w KRS są to Adrian Dworzyński, Janusz Ogłasza, Dagmara Zawadzka i Sylwia Matusiak. W przedmiocie działalności nowej spółki są m.in. roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków, budową dróg i autostrad i pracami rozbiórkowymi.Wstępne koszty budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego szacowane są na 30-35 mld zł. Jest to kwota przeznaczona na budowę nowego lotniska i węzła kolejowego, a także połączeń z już istniejącymi drogami i liniami kolejowymi. Kapitał własny spółki celowej nie wystarczy do zbudowania nowego lotniska. CPK ma jednak powstać ze środków budżetowych. Wiceminister Mikołaj Wild zapewniał, że koszt 3,5 mld zł rocznie w perspektywie 10-letniej jest możliwy do udźwignięcia dla finansów państwa. Chce jednak, by do inwestycji kolejowych dołożyła się Unia Europejska w nowej perspektywie finansowej. Nie wyklucza też zaangażowania inwestora zewnętrznego. (Business Insider)

Komentarze