LOT wyczarteruje trzy samoloty polskim władzom

W zeszłym tygodniu inspektorat uzbrojenia rozpoczął rozmowy z PLL LOT, w sprawie wyczarterowania trzech samolotów dla najważniejszych osób w państwie. Loty dla najważniejszych osób w państwie (lot statusu HEAD nadawany w Polsce przez Służbę Ochrony Państwa – dawny BOR) mogą być realizowane na zlecenie kancelarii prezydenta Rzeczypospolitej, kancelarii sejmu, kancelarii senatu oraz kancelarii prezesa rady ministrów. Trzy samoloty należące do naszego narodowego przewoźnika miałby być czarterowane od 1 stycznia do 31 grudnia przyszłego roku. Miejscem ich stacjonowania będzie lotnisko Chopina. Cała procedura pozyskania maszyn jest niejawna. Inspektorat wybrał procedurę negocjacyjną bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Chodzi najprawomocniej o realizację umów podobnych do tych z 2013 i 2017 roku. Zgodnie z nimi przedstawiciele polskich władz korzystali z dwóch embraerów 175. Nie do końca jest wiadomo o jaki trzeci samolot chodzi.Inspektorat Uzbrojenia wymaga, aby personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy oraz techniczny biorący udział w lotach) posiadał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „Tajne”, natomiast personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny, operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „Zastrzeżone”. Warunki umowy są objęte tajemnicą, ale koszt czarteru od LOT-u to około kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Polskie linie nie są też skoro do czarterowania maszyn, które bardzo przydałby im się, żeby utrzymać i stale rosnące siatkę połączeń przewoźnika.Obecnie nasi oficjele latają dwoma gulfstreamami G550. Pierwszy lot o statusie HEAD z wykorzystaniem tych maszyn odbył się 6 sierpnia. Jak donosi Defence24, do początku października zrealizowano co najmniej 22 takich misji – zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Oba zamówione samoloty Gulfstream G550 oraz pierwszy Boeing 737-800NG zostały dostarczone Polskim Siłom Powietrznym w 2017 roku, natomiast pozostałe dwa Boeingi w konfiguracji specjalnej BBJ2 trafią do Polski dopiero w 2020 roku. (Rynek Lotniczy)

Komentarze