Samolot DA40 z napędem hybrydowym został oblatany

Austriacka Diamond Aircraft poinformowała o oblataniu 31 października 2018 w Wiener Neustadt zmodernizowanego, eksperymentalnego samolotu DA40 z napędem hybrydowym – spalinowo-elektrycznym. Został on zbudowany we współpracy z Siemens eAircraft. Napęd samolotu stanowi silnik wysokoprężny, który zasila dwa niezależne systemy elektryczne, z generatorem o mocy 110 kW, akumulatorami po 12 kWh (zainstalowanymi w kabinie) i silnikami o łącznej mocy maksymalnej 150 kW. Przedstawiciele Siemens eAircraft twierdzą, że to pierwszy taki napęd lotniczy. Rozproszona architektura napędów otwiera zupełnie nowe możliwości projektowania wydajnych napędów samolotów. Udowodniliśmy, że jest to technicznie wykonalne – ocenił Frank Anton, wicedyrektor wykonawczy Siemens eAircraft. Według przedstawicieli Diamonda, samolot ma służyć jako stanowisko testowe dla badania technologii hybrydowej, która wykorzystuje generator, wiele silników elektrycznych i architekturę rozproszonego systemu napędowego. Samolot ma trzy tryby napędu, kontrolowane przez pilota: czysto elektryczny, w którym generator diesla jest wyłączony; tryb przelotowy, w którym generator dostarcza całą moc do silników; i tryb ładowania, który umożliwia generatorowi ładowanie akumulatorów. Samolot może lecieć 30 minut zasilany tylko energią elektryczną. Może w tym trybie także startować. W trybie hybrydowym może lecieć do 5 godzin. Diamond i Siemens rozpoczęły program budowy samolotu z napędem hybrydowym w 2013. Ma on zapewnić niższe zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń niż w wypadku samolotów z napędem spalinowym. Napęd hybrydowy zapewnia także mniejszy hałas w locie.(Altair)

Komentarze