To już druga próba znalezienia dostawcy 3 jednosilnikowych lekkich
śmigłowców dla Policji. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu
przekroczenia zakładanego budżetu przez jedynego oferenta jaki
zdecydował się na udział w postępowaniu. Jak się okazuje sytuacja może
się powtórzyć. W drugim przetargu, w ramach którego wczoraj otworzono
oferty, zgłosił się również jeden oferent, i także tym razem wartość
oferty przekracza budżet 53 mln złotych jaki na zakup trzech maszyn chce
przeznaczyć Policja.
Jedyną ofertę w przetargu, podobnie jak poprzednim razem złożyła
spółka Heli Invest. Warszawska firma dostawę trzech śmigłowców Airbus
Helicopters H125 wyceniła na 73 324 000 złotych, podczas gdy Policja
planuje na ich pozyskanie maksymalnie 53 mln złotych. Tak więc mimo
wydłużenia czasu dostawy, który zdaniem kierownictwa KGP mógł być
powodem braku konkurencyjnych ofert i w efekcie, przyczyną fiaska
poprzedniego postępowania. Jeśli Policja nie wyasygnuje dodatkowych
środków, drugie podejście do zakupu trzech lekkich maszyn również nie
zakończy się sukcesem.
Zakup trzech jednosilnikowych śmigłowców był zapowiadany przez
kierownictwo Policji już od dłuższego czasu. Maszyny są potrzebne ze
względu na wyczerpywanie się resursów wiekowych Mi-2 i innych śmigłowców
stosowanych w zadaniach patrolowych i poszukiwawczych. Po unieważnieniu
pierwszego przetargu, Komendant Główny Policji zapowiadał, że Policja
nie porzuca planów zakupu trzech maszyn. Wtedy też, kierownictwo KGP
zwróciło się do szefa MSWiA z prośbą o przesunięcie niewykorzystanych
środków na kolejny rok.
Przypomnijmy, zgodnie z SIWZ lekkie śmigłowce dla Policji mają
przewozić co najmniej 3 pasażerów i dwuosobową załogę, która dysponuje
awioniką cyfrową (glass cocpit) dostosowaną do lotów w goglach
noktowizyjnych i wyposażoną w przyrządy umożliwiające lot w dzień i
nocą bez widoczności terenu. Śmigłowce mają być też wyposażone w
dwukanałowego autopilota jak również system zapisu (czarna skrzynka) co
najmniej 8 godzin lotu. Systemy łączności mają być zgodne ze standardami
lotniczymi i policyjnymi (GSM i TETRA).
Śmigłowiec ma być napędzany jednym silnikiem ze sterowaniem cyfrowym
FADEC. Maszyna ma też posiadać co najmniej trzyłopatowy wirnik nośny.
Prędkość przelotowa to co najmniej 215 km/h oraz zasięg 500 km,
pozostając w powietrzu nie mniej niż 3 godziny. Pułap ma sięgać 2
tysięcy metrów bez efektu ziemi. Oprócz załogi maszyna ma być zdolna
przewozić co najmniej 3 osoby lub 350 kg ładunku. (Defence24)
Komentarze
Prześlij komentarz