To już druga próba znalezienia dostawcy 3 jednosilnikowych lekkich śmigłowców dla Policji

To już druga próba znalezienia dostawcy 3 jednosilnikowych lekkich śmigłowców  dla Policji. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu przekroczenia zakładanego  budżetu przez jedynego oferenta jaki zdecydował się na udział w postępowaniu. Jak się okazuje sytuacja może się powtórzyć. W drugim przetargu, w ramach którego wczoraj otworzono oferty, zgłosił się również jeden oferent, i także tym razem wartość oferty przekracza budżet 53 mln złotych jaki na zakup trzech maszyn chce przeznaczyć Policja.
Jedyną ofertę w przetargu, podobnie jak poprzednim razem złożyła spółka Heli Invest. Warszawska firma dostawę trzech śmigłowców Airbus Helicopters H125 wyceniła na 73 324 000 złotych, podczas gdy Policja planuje na ich pozyskanie maksymalnie 53 mln złotych. Tak więc mimo wydłużenia czasu dostawy, który zdaniem kierownictwa KGP mógł być powodem braku konkurencyjnych ofert i w efekcie, przyczyną fiaska poprzedniego postępowania. Jeśli Policja nie wyasygnuje dodatkowych środków, drugie podejście do zakupu trzech lekkich maszyn również nie zakończy się sukcesem. 
Zakup trzech jednosilnikowych śmigłowców był zapowiadany przez kierownictwo Policji już od dłuższego czasu. Maszyny są potrzebne ze względu na wyczerpywanie się resursów wiekowych Mi-2 i innych śmigłowców stosowanych w zadaniach patrolowych i poszukiwawczych. Po unieważnieniu pierwszego przetargu, Komendant Główny Policji zapowiadał, że Policja nie porzuca planów zakupu trzech maszyn. Wtedy też, kierownictwo KGP zwróciło się do szefa MSWiA z prośbą o przesunięcie niewykorzystanych środków na kolejny rok.
Przypomnijmy, zgodnie z SIWZ lekkie śmigłowce dla Policji mają przewozić co najmniej 3 pasażerów i dwuosobową załogę, która dysponuje awioniką cyfrową (glass cocpit) dostosowaną do lotów w goglach noktowizyjnych i wyposażoną  w przyrządy umożliwiające lot w dzień i nocą bez widoczności terenu. Śmigłowce mają być też wyposażone w dwukanałowego autopilota jak również system zapisu (czarna skrzynka) co najmniej 8 godzin lotu. Systemy łączności mają być zgodne ze standardami lotniczymi i policyjnymi (GSM i TETRA).
Śmigłowiec ma być napędzany jednym silnikiem ze sterowaniem cyfrowym FADEC. Maszyna ma też posiadać co najmniej trzyłopatowy wirnik nośny. Prędkość przelotowa to co najmniej 215 km/h oraz zasięg 500 km, pozostając w powietrzu nie mniej niż 3 godziny. Pułap ma sięgać 2 tysięcy metrów bez efektu ziemi. Oprócz załogi maszyna ma być zdolna przewozić co najmniej 3 osoby lub 350 kg ładunku. (Defence24)

Komentarze