Państwowy zarządca lotnisk w Hiszpanii, AENA i resort rozwoju zamierzają zainwestować ponad 3 mld euro w najbliższych latach w dwa najważniejsze lotniska w zwiększenie ich przepustowości i dostępu do kolei.
- Wśród naszych najważniejszych zadań figuruje na pierwszym miejscu rozwój planów dotyczących lotnisk w Madrycie (Barajas) i Barcelonie (El Prat) — oświadczył prezes Jaime Garcia-Legaz na dorocznym WZA w Madrycie.
Stołeczne lotnisko otrzyma w latach 2017-22 530 mln euro, a w latach 2022-26 kolejne 1,041 mld w zwiększenie przepustowości i dostępu do sieci superszybkich pociągów AVE — wyjaśnił. Teoretycznie Madryt-Barajas może odprawiać 70 mln podróżnych rocznie, w 2017 r. przewinęło się przez lotnisko 53,4 mln, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej, a w I kwartale bieżącego roku nastąpił kolejny wzrost o 8,7 proc.
Barcelona-El Prat plasuje się nieco w tyle za Madrytem pod względem liczby odprawianych podróżnych, choć pierwszy kwartał okazał się bardziej dynamiczny niż na stołecznym lotnisku. Plan AENA i resortu rozwoju przewiduje zainwestowanie 544 mln euro w latach 2017-21 (w tym 320 mln na połączenie lotniska z siecią pociągów podmeijsjkich) i 1,05 mld w latach 2022-26.
Prezes Garcia-Legaz poinformował, że AENA jest w bardzo korzystnej sytuacji dzięki dużemu wzrostowi ruchu lotniczego w Hiszpanii, ale uprzedził, że firma będzie musiała sprostać nowym wyzwaniom i liczyć się ze wzrostem kosztów działania. W końcu lutego AENA podała przy okazji bilansu za 2017 r., że spodziewa się zwiększenia kosztów pracowniczych na lotniskach, zwłaszcza pracowników ochrony i bezpieczeństwa. Poza wzrostem tych kosztów będzie musiała dostosować się do zmniejszania o 2,2 proc rocznie opłat lotniskowych na pasażera w latach 2017-21.
Prezes zapowiedział zatwierdzenie wkrótce nowego planu strategicznego, który przewiduje rozwój paneli słonecznych na powierzchni 800 ha i zmianę polityki wypłat dywidendy po wypłaceniu 80 proc. zysku z wyników ubiegłego roku.
Skarb państwa Hiszpanii jest głównym udziałowcem AENA z 51-procentowym pakietem. AENA zarządza 46 lotniskami w Hiszpanii, w 2019 r. dojdzie lotnisko w Murcii. Ponadto grupa ma udziały w 16 lotniskach zagranicznych: w Londynie-Luton (51 proc.), 12 lotniskach w Meksyku, w Cali i Cartagenie w Kolumbii oraz na Jamajce, ale przychody nich stanowią zaledwie 5 proc. całości. (rp.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz