Na lotnisku Szczecin-Goleniów powstanie terminal cargo

Terminal cargo na dwóch hektarach goleniowskiego lotniska ma powstać w drugim kwartale 2019 r. Działkę pod inwestycję od Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów kupi spółka Waimea Holding S.A. "Jest to jedna z potrzebnych inwestycji dla regionu, szczególnie w kontekście ulokowania w regionie tak wielu operatorów e-commerce" - powiedział w środę dziennikarzom prezes Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Maciej Dziadosz. Dodał, że port Szczecin-Goleniów obsługuje cargo, ale potrzebny jest terminal do konfekcjonowania ładunku. Infrastruktura mieszcząca się w profesjonalnym terminalu cargo pozwala ponadto odprawiać np. ładunki radioaktywne, niebezpieczne, wartościowe czy takie, które wymagają czasowego składowania. Lotnisko Szczecin-Goleniów ma pełnić funkcję lotniczego węzła (hubu) towarowego nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale też dla północno-wschodnich Niemiec. "Dzisiaj główny strumień towarowy, który jest odprawiany na lotnisku pochodzi z terenu Niemiec, z różnych firm i jest dystrybuowany z lotniska w Goleniowie" – powiedział Dziadosz. "Jesteśmy jednym z niewielu lotnisk w Europie, które nie posiada ograniczeń hałasowych. Jest to dziś klucz do sukcesu w dziedzinie cargo" – dodał Dziadosz. Wyjaśnił, że dzięki temu na lotnisku Szczecin-Goleniów mogą się poruszać samoloty, które ze względu na poziom hałasu nie zostałyby wpuszczone na tzw. lotniska miejskie. Dodatkowo, samoloty będą mogły latać nocą. Jak powiedział prezes portu lotniczego, ładunki przewożone samolotami są specyficzne, a "główną determinantą jest tu czas". Jako przykład Maciej Dziadosz podał transport drabiny potrzebnej na wieży wiertniczej, którą w zeszłym roku przesłano z lotniska Szczecin-Goleniów do Montrealu samolotem Antonov An-72. Według zapowiedzi inwestora terminal ma być najnowocześniejszą jednostką operacyjną na Pomorzu Zachodnim i spełniać najwyższe standardy obsługi frachtu lotniczego. Wybór generalnego wykonawcy i rozpoczęcie budowy zaplanowane jest na trzeci kwartał br. Obiekt ma być oddany do użytku pod koniec drugiego kwartału 2019 r. Wartość inwestycji została oszacowana na ponad 30 mln zł. Międzynarodowy Port Lotniczy Szczecin-Goleniów oddalony jest od Szczecina o 33 km. Ma połączenie kolejowe z trasą Goleniów-Kołobrzeg. W zeszłym roku obsłużył ponad 578 tys. pasażerów, czyli o prawie 25 proc. więcej niż w 2016 r. Jak informują władze lotniska, wynika to m.in. z częstszego korzystania z lotów między Szczecinem a Warszawą, a także rozwoju siatki połączeń czarterowych oraz zwiększenia liczby miejsc w samolotach latających do Oslo, Bergen i Stavanger. W marcu br. firma Ryanair chce zwiększyć liczbę połączeń do Edynburga do dwóch tygodniowo. W 2018 lotnisko prognozuje obsługę 675 tys. pasażerów. (PAP)

Komentarze