Lufthansa ustępuje w sprawie Air Berlin

Lufthansa zaproponowała ustępstwa, aby rozproszyć obawy Unii Europejskiej sprawie kupna znacznej części aktywów Air Berlina — podała Komisja Europejska. Po ogłoszeniu w sierpniu przez Air Berlin upadłości Lufthansa zaproponowała odkupienie należącej do bankruta za 210 mln euro austriackiej linii lotniczej Niki, firmy cargo LG Walter, 81 ze 140 samolotów wąskokadłubowych i jej slotów (okienek czasowych startów i lądowań), aby zasilić własną tanią linię Eurowings. Brytyjska easyJet przejmie część działalności Air Berlina na lotnisku Tegel. Propozycja Lufthansy wywołała krytykę konkurencyjnych linii i organizacji konsumenckich, które obawiały się, że krajowy przewoźnik zyska dominującą pozycję w przewozach krajowych i w Austrii. Komisja Europejska nie ujawniła szczegółów propozycji Lufthansy, ale wcześniej ustaliła, że działania Lufthansy, Niki i LGW nakładają się na ponad 100 trasach, co oznacza, że środki zaradcze muszą być duże. Osoba związana ze sprawą ujawniła, że Lufthansa chce odstąpić sloty Niki i LGW należące do Air Berlin. Według agencji DPA, Lufthansa byłaby gotowa odstąpić cześć swych slotów na dużych niemieckich lotniskach. Jeśli pion konkurencji z Brukseli zacznie dogłębnie badać tę transakcję, to wydanie zgody może przeciągnąć się dobrze na 2018 r. i wszystko może zostać odwołane, bo Lufthansa twierdziła, że w swych planowaniu finansowym zakładała wydanie pieniędzy na Air Berlin do końca bieżącego roku. To z kolei wywołuje pytanie, kiedy i jak rząd niemiecki otrzyma zwrot 150 mln euro, które pożyczył Air Berlin, gdy linia ogłosiła utratę płynności i groziło je natychmiastowe uziemienie samolotów. — Oczywiście nadal oczekujemy spłacenia tej pożyczki — stwierdził rzecznik resortu gospodarki. Nie jest również jasne, czy rząd Austrii bezdnie gotowy udzielić linii Niki kredytu pomostowego w razie potrzeby po wyborach parlamentarnych w październiku, które spowodują zmianę rządu. Szef rady pracowniczej w Niki, Stefan Tankovits przyznał w rozgłośni Ö1, że trudno powiedzieć, czy rządowa oferta udzielenia tego kredytu jest nadal aktualna. Resort spraw europejskich i międzynarodowych oraz infrastruktury stwierdziły, że najważniejsze jest zachowanie miejsc pracy, ale obaj ministrowie z przegranej partii socjaldemokratycznej mają ograniczony wpływ na przyszłe decyzje. Resort finansów kontrolowany przez konserwatystów i Partia Wolności, która wejdzie do rządu z konserwatystami nie wypowiedziały się dotąd. Niki Lauda, założyciel linii Niki i linia Condor Thomasa Cooka oferowały ok. 100 mln euro za 17 samolotów tej linii. IAG też interesowała się linią Niki, ale teraz T. Cook i IAG odmówiły powiedzenia, czy nadal je to interesuje. (rp.pl)

Komentarze